söndag 4 september 2011

Jag lever.

Som jag sa så är inte det här med uppdatering min starka sida. Men till alla oroliga därute kan jag meddela att jag lever……i Paris. Känns underbart att skriva den meningen.

Har flyttat in i mitt lilla hus som för tillfället inte har någon internet uppkoppling så därav bristen av kontakt med omvärlden. Här följer en kort resumé av mina tre första dagar i Paris:

Torsdag förmiddag. Beger mig till flygplatsen. Mellanlandar i Köpenhamn. Kommer fram till Gdg (cool förkortning) tidig kväll med tom mage och nervös blick. Väntar en halv evighet på bagage. Letar ytterligare en evighet efter rätt buss. (Notering till mig själv: fransmän föredrar inte pedagogisk skyltning.) 1 timme utan AC i bilkö. Framme. Möter fyra galna pojkar, en svensk farmor och en snygg, trevlig mamma. Anländer till huset. Äter en sjukt god middag till ljudet av fransk musik. Förstår att det här med att prata engelska med barnen kommer bli ett problem.

Fredag. Vaknar. Äter frukost bestående av en skiva ljust bröd och kaffe. Leker med barnen (ja, eller tittar på när barnen leker), lär mig vad bil heter på franska. Rundtur i lilla staden. Väldigt franskt. Ångrar att jag inte tog med mig mer sommarkläder då det är 30 grader i skuggan. Går till en park. Leker i 3 timmar. Smälter halvt bort. Känner mig halv isolerad då allt som pratas är franska. Avslutar dagen med att titta på en fransk film i likhet med Papphammar.

Lördag. Storhandlar i ett överfullt varuhus. Säger ”pardon” vart jag än rör mig. Chillar med familjen. Försöker förstå barnen och vice versa. Har en mysig hemmakväll bestående av youtubeklipp, galen dans till fransk musik och god mat. Är barnvakt åt 4 sovande barn. Barn nr 2 vaknar och kan inte sova. Försöker förklara på travande franska att han kan räkna får tills han somnar. Somnar själv.

Söndag. Börjar känna mig hemma. Vågar ta frukost själv. Går längst Seine med familjen i någon timme. Svenskt besök. Trevligt att få prata av sig. Äter bullar. Går till mitt lilla hus och skriver detta inlägg….

Nutid. Barnen börjar skolan imorgon och då börjar mitt riktiga schema vilket innebär att jag sticker in till Paris imorgon. Så ja, jag har det rätt bra. Med betoning på bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar